26 ETF:ää lisää Tukholman pörssiin
22.4.2010 | Kohti taloudellista riippumattomuutta
Deutche Bank tuo 26 x-trackers ETF:ää Tukholman pörssiin. Yhteistyössä Nordnetin kanssa näillä ETF:llä voi käydä kauppaa ilman kaupankäyntikuluja 26.4.-9.5.2010 välisen ajan.
(Tukholman pörssiin tulevat db x-trackers ETF:ät, klikkaa suuremmaksi)
Olinkin jo odottanut Nordnetin vastinetta heidän kovaa kritiikkiä aiheuttaneeseen uuteen hinnoitteluun. Onko vastaisku tässä? Ainakin omalla kohdalla menee tämän myötä uusiksi mietinnät välittäjän vaihtamisesta. Uudessa hinnastossa kaupankäyntikulut Ruotsiin ovat vähintään 10€. Tämä on jo hyvin lähellä 13$:n vaihtokurssilla nykyistä mini -palvelun kaupankäyntikulua USA:n, jossa suurin osa sijoituksistani on.
Lisäksi tarjolle tulevista ETF:stä löytyy vastine lähes jokaiselle nykyiselle USA:ssa noteerattavalle omistukselleni. Kiinaan sijoittavan iShares FTSE/Xinhua China 25:n (FXI) vastine on db x-trackers FTSE/Xinhua China 25. Brasiliaan sijoittavan iShares MSCI Brazil Index:n (EWZ) taas db x-trackers MSCI Brazil TRN Index. Venäjän Market Vectors Russia:n (RSX) vuorostaan db x-trackers MSCI Russia Capped Index. Euroopan osalta Vanguardin European ETF:n (VGK) korvaajana voi käyttää db x-trackers MSCI Europe TRN Index ETF:ää. USA:n osalta taas iShares Russell 3000 Index ETF:n (IWV) voi korvata db x-trackers MSCI USA TRN Index:llä.
Kulujen osalta osa verrokeista on halvempia, osa kalliimpia. Ohessa vertailu nykyisten USA:ssa noteerattavien ETF omistusteni kulujen suhteen. Suluissa on db x-trackersin vastaavan ETF:n kulut:
- iShares FTSE/Xinhua China 25 0,73% (db 0,60%)
- iShares MSCI Brazil Index 0,65% (db 0,65%)
- Market Vectors Russia 0,62% (db 0,65%)
- Vanguard European 0,16% (db 0,30%, mikäli verrokkina käyttää EURO STOXX 50 ovat kulut 0,00%)
- iShares Russell 3000 Index 0,21% (db 0,30%)
Uusien Tukholman pörssiin tulevien ETF:ien hyväksi puoleksi voi myös laskea sen, että ne uudelleensijoittavat osingot. Näin tuotto jää kokonaisuudessaan kasvamaan korkoa korolle, eikä Suomen verottaja pääse rokottamaan tuottoa välissä. Pitkällä aikajänteellä tämä tarkoittaa tuntuvia säästöjä.
Täysin uusia listattavat ETF:ät eivät ole. Samat Deutche Bankin x-trackersit löytyvät nimittäin myös Saksan pörssistä.
Deutche Bankin x-trackersien ETF:ssä on yksi huomionarvoinen asia, jolla ne eroavat muista perinteisistä ETF:stä. Ne nimittäin perustuvat johdannaisiin (swap-based ETF). Niihin liittyy siis perinteisiä ETF:iä korkeampi riski! Mitä swap based ETF tarkoittaa voi lukea hyvän tietopaketin tästä linkistä. Olen myös kirjoittanut erillisen artikkelin, jossa käyn tarkemmin lävitse swap pohjaisten ETF:ien toimintaa, suosittelen lukemaan.
Täysin uusia listattavat ETF:ät eivät ole. Samat Deutche Bankin x-trackersit löytyvät nimittäin myös Saksan pörssistä.
Deutche Bankin x-trackersien ETF:ssä on yksi huomionarvoinen asia, jolla ne eroavat muista perinteisistä ETF:stä. Ne nimittäin perustuvat johdannaisiin (swap-based ETF). Niihin liittyy siis perinteisiä ETF:iä korkeampi riski! Mitä swap based ETF tarkoittaa voi lukea hyvän tietopaketin tästä linkistä. Olen myös kirjoittanut erillisen artikkelin, jossa käyn tarkemmin lävitse swap pohjaisten ETF:ien toimintaa, suosittelen lukemaan.
Koska uusien ETF:ien myötä löydän Tukholman pörssistä lähes samoilla kuluilla vastaavat sijoitustuotteet kuin aiemmin USA:sta aion pyörtää aikeeni vaihtaa välittäjää. Tulen saamaan naapurimaasta lähes samoilla kuluilla vastaavat tuotteet ja lisäksi x-trackersien tarjoama osinkojen uudelleensijoitus on ehdottomasti plussaa! Nykyiset USA:ssa noteerattavat sijoitukset jätän salkkuun, sillä ei ole mitään järkeä lähteä realisoimaan veroja. Näiden ETF:ien säilytys on joka tapauksessa Nordnetissa ilmaista. Uudet ostot tulen siten kohdistamaan Tukholman pörssiin.
Tämä on hieno veto Deutche Bankilta, sekä Nordnetilta ja paikkaa hyvin uuden hinnoittelun myötä tapahtunutta mokaa. Luonnollisesti kaikkia ei tämä muutos auta, mutta erityisesti omalla kohdalla tämä mahdollistaa sijoittamisen jatkamisen entisenlaisilla kuluilla vanhalla tutulla välittäjällä.
40 vastausta artikkeliin "26 ETF:ää lisää Tukholman pörssiin"
Laiska sijoittaja kirjoittaa:
Hienoja uutisia monelle sijoittajalle. Itse olen tähänkin asti suosinut DB x-trackereita muun muassa tuon osinkojen uudelleensijoitettavuuden takia. Olen ostellut niitä Saksan pörssistä, ja nyt kaupankäynti halpenee kun niitä on myös Ruotsissa tarjolla.
Tämä tarkoittaa Nordnetin asiakkaiden lisäksi hyviä uutisia myös mm. OP:n asiakkaille, joilla kaupankäynti Ruotsiin maksaa 8 euroa kauppa + 0,25%.
22.4.2010 klo 18.26.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Tässä tulee itselle nyt houkutus tehdä ensi kuulle kuuluva kuukausittainen transaktio jo etukäteen kampanja-ajalla kaupankäyntikuluitta.
Kaupankäyntikuluttomuus myös aukaisee (ainakin väliaikaisesti) mielenkiintoisen näkökulman tehdä hetkellisesti päiväkauppaa.
22.4.2010 klo 19.11.00
Anonyymi kirjoittaa:
Olen pitänyt periaatteena olla sijoittamatta sellaisiin kohteisiin, joitan en ymmärrä.
Nämä swap-based ETF:t ylittivät kirkkaasti mun ymmärryksen tason.
Oletko muuten itse myymässä näitä vai miksi kirjoitusesi oli näinkin positiivissävytteinen?
22.4.2010 klo 21.09.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Suhtaudun ylipäänsä indeksisijoittamiseen positiivisesti. Pidän sitä parhaimpana ja stressittömimpänä tapana vaurastua pitkällä aikavälillä.
Näitä db x-trackersien toimintatapaa voisi olla hyvä avata erillisessä artikkelissa. Uskoisin, että toimintatapa kiinnostaa myös muita lukijoita.
Olen kanssasi samaa mieltä ettei sellaisiin tuotteisiin kannata sijoittaa joita ei ymmärrä.
En ole itse myymässä omia sijoituksiani - muutoinkin toimin pitkäjänteisesti ja toimeksiannoissani on lähinnä vain yksi nappi: osta. Jos taasen viittasit siihen, että myynkö ETF:iä työkseni, niin voin sanoa etten työskentele alalla.
22.4.2010 klo 21.21.00
Anonyymi kirjoittaa:
Itse sain samaisen viestin tänään ja tein käytännössä samat johtopäätökset. Rheinmetallia pitää ostaa Nordnetin kampanja-aikana vielä vähän lisää, mutta jatkossa taidan sijoittaa ETF:ien osalta Ruotsin kautta.
SEKin kurssiriski näihin tietysti tullee.
22.4.2010 klo 21.21.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
@Anonyymi: Ei noteerausvaluutasta (ruotsin kruunu) muodostu valuuttariskiä. Tämä on yleinen väärinkäsitys.
22.4.2010 klo 21.23.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Havainnollistan vielä esimerkin kautta miksei valuuttariskiä muodostu. Toivottavasti tämä valaisee asiaa.
Otetaan esimerkiksi jutun x-trackers ETF:t. Ne noteerataan sekä Saksassa, että Ruotsissa. Saksassa noteerausvaluutta on euro ja Ruotsissa kruunu.
Oletetaan, että ostat jotakin näistä vaikkapa Ruotsin pörssistä 100 kruunun kappalehintaan ja euromääräisesti omistuksesi on 10 euroa osakkeelta (kruunu-euro kurssi 1:10).
Kruunun kurssi muuttuu voimakkaasti vaikkapa siten, että uusi suhde on 1:20.
Paljonko on osakkeen arvo nyt? Ruotsissa nyt 200 kruunua, mutta euromääräisesti edelleen 10 euroa kappaleelta.
Asiaa voi havainnollistaa myös muilla tavoin. Esimerkiksi Nokian osake, jota noteerataan illalla yhtäaikaa NYSE:ssä ja Helsingin pörssissä. Oletetaan, että vaikka euron kurssi dollariin nähden muuttuu tuossa välissä. Jos tällä valuuttakurssimuutoksella olisi merkitystä, niin se tarkoittaisi sitä että syntyisi arbitraasitilanne.
Tällöin Nokian osaketta kannattaisi ostaa halvemmalta markkina-alueelta ja myydä samanaikaisesti kalliimmalle (tai vice versa). Näin epätasapaino poistuu.
Vielä kerran: noteerausvaluutalla ei ole merkitystä eikä se tuo riskiä.
22.4.2010 klo 21.34.00
Anonyymi kirjoittaa:
Miten muuten on mahdollista, että tuo EURO STOXX 50:n kulut ovat 0%?
22.4.2010 klo 21.47.00
Anonyymi kirjoittaa:
Niin että loppuviimein kyse on vain EUR/USD suhteesta useimpien noiden ETFien kohdalla?
Pitäisi tämä itsekin ymmärtää, mutta useiden valuuttakurssien pohtiminen on aina mennyt minulta yli hilseen. Pidän vain yksinkertaisesta korkoa korolle -laskennasta...
22.4.2010 klo 21.48.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
EURO STOXX 50:n kulut olivat viime vuonna 0,15%. Kyseinen ETF on kohtuu tuore - perustettu vuoden 2008 loppupuolella - joten tällä hetkellä voi olla, että uusia omistajia kosiskellaan ilman kuluja. Tämä on arvaus, suoraan sanottuna syytä en tiedä.
Toinen anonyymi: kyllä ymmärsit aivan oikein eli useimpien kohdalla valuuttariski on EUR/USD eikä välillä oleva kruunu aiheuta lisää riskiä. Tekemällä hankinnat tasaisesti myös tämä valuuttariski pienenee aivan kuten muunkin ajallisen hajauttamisen kanssa.
22.4.2010 klo 21.56.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Tarkennetaanpa vielä hieman. Vaikka suurimman osan näiden ETF:ien rahaston valuutaksi on merkitty USA:n dollari ei edes EUR/USD:lla ole merkitystä. Miksi? Siksi, että suurella osalla ETF:stä on sijoitukset vielä muun maan valuutassa. Esim. MSCI Russia Capped:n venäjän ruplissa. Rahasto itse pitää valuuttanaan vain dollaria. Tässä esimerkissä valuuttariski onkin tosiasiallisesti euron ja ruplan välillä.
22.4.2010 klo 22.34.00
Salkkumies kirjoittaa:
Itse en löytänyt Nordnetilta mitään tietoa siitä, että ko. ETF:llä voisi käydä kauppaa ilman kaupankäyntikuluja 26.4.-9.5.2010 välisen ajan.
Kenen tarjous tämä on ja mistä sen löytää? Osaisiko bloggaaja tai joku muu laittaa linkkejä ym.?
23.4.2010 klo 13.38.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Tämä on Nordnetin ja Detuche Bankin yhteistyössä tekemä tarjous, joka tuli eilen postissa ymmärtääkseni kaikille Nordnetin asiakkaille.
23.4.2010 klo 14.16.00
Anonyymi kirjoittaa:
Ei ilmeisesti saapunut kaikille samaan aikaan, sillä itse asiakkaana olen Nordnetissä - pistää nyt miettimään - olin jo lähellä painaa iShaersin EUNM:n kohdalla osta painiketta, mutta tämä ilman välityspalkkiota osto kyllä houkuttaa, nyt siis selvittämään mitä tuo swap based tarkoittaa oikeasti.
23.4.2010 klo 15.16.00
Anonyymi kirjoittaa:
Terve
Puhut tuosta veroetuudesta ja korkoa korolle ilmiöstä, kun ETF ei jaa osinkoja. Jotta tuo korkoa korolle ilmiö tapahtuisi, niin osingonhan pitäisi jonkin prosentin mukaan kasvaa korkoa. Voisitko vähän avata miten esimerkiksi stoxx 50 indeksi arvostaa tuon osingon ja millä perusteella se kasvaa korkoa korolle?
Yritin tuolta www.stoxx.com sivustolta katsella mikä tämän aiheuttaisi, mutta en oikein saanut selvää asiasta.
Kiitokset hyvästä blogista. Oikein mielenkiintoista luettavaa.
23.4.2010 klo 18.02.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Näissä db x-trackerseissa jää aina kyseisen indeksin mukaisesti jaettu osinko tavallaan "sisään" ETF:ään. Se siis kasvaa korkoa sen mukaan miten indeksikin kehittyy.
Asia vastaa samaa kuin jos sijoittaisit saamasi osingot takaisin samaan osakkeeseen. Veroetu tulee tässä nimenomaan siitä, että normaalisti osingonjaon yhteydessä pitää maksaa verottajalle verot tulleesta osingosta, jolloinka osinkoa ei pysty uudelleensijoittamaan täysimääräisesti. Näissä db x-trackersien tuotteissa ei verottaja pääse osinkojen osalta väliin, joten ne ovat tältä osin tehokkaampia.
23.4.2010 klo 18.11.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Ai niin, EURO STOXX 50:n osalta osingonjakoprosentti on viimeksi ollut 2,83%, kts. täältä.
23.4.2010 klo 18.14.00
Laiska sijoittaja kirjoittaa:
Tuosta osinkojen uudelleensijoittamis -ominaisuudesta on myös etua siinä mielessä, että monestikaan ei ole taloudellisesti järkevää sijoittaa osinkoja takaisin samaan ETF:ään tai osakkeeseen. Näin ainakin pienillä summilla.
Esim. EURO STOXX 50 osinko 1000 euron omistukselle olisi 28,3 euroa, jos se jaetaan ulos. Tämän pikkusumman sijoittaminen takaisin ei kuitenkaan kannata välityspalkkioiden takia.
23.4.2010 klo 20.14.00
Anonyymi kirjoittaa:
Ymmärsinkö oikein? Eli swap pohjaisessa minulla on lisäriskinä pankin kaatuminen? Jolloin osa ETF varallisuudestani menisi Deutche Bankin kaatuessa. Löytyykö mistään puolueetonta mittaria Deutche Bankin vakavarallisuudesta -- onko se verrattavissa täkäläiseen Osuuspankkiin vai onko huterammalla pohjalla?
23.4.2010 klo 21.06.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Db:n swapeissa on vastapuoliriski rajattu 10%:iin. Toisaalta swappien resetointi tapahtuu, kun riski kohoaa 7-8%:iin NAV:sta, jonka jälkeen riskin kerääminen alkaa tavallaan jälleen alusta. Toisin sanoen teoreettinen maximi hävitä on 10% ETF:n arvosta vastapuoliriskin realisoituessa.
Yritän jossain välissä ehtiä kirjoittamaan artikkelin aiheesta.
23.4.2010 klo 21.21.00
Anonyymi kirjoittaa:
Ilmeisesti nuo db x-trackerit noteerataan Tukholmassa Ruotsin kruunuissa, joten valuutanvaihtokulut tulee joka tapauksessa, jos ei valmiiksi ko. tilillä rahaa.
Nordnetin hinnanmuutosten takia katselemassa muita välittäjiä, ja saksalaisten osakkeiden säilytys näyttää olevan kallista muualla (esim. FIM), joten siinä mielessä tuo avaa uusia mahdollisuuksia, kun varsin suuri osa salkusta kehittyvien markkinoiden ETF:ssä.
23.4.2010 klo 23.52.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Valuutanvaihdosta tulee toki oma kulunsa ja samoin ETF:n spreadista. Nordnetin tulevan uudistuksen myötä valuutanvaihdon voi halutessaan jättää pois tai vanhaan tapaan käyttää eri valuuttatilejä.
24.4.2010 klo 10.38.00
tarkkailija kirjoittaa:
En lähtisi ainakaan kovin suurella innolla ja varsinkaan pitkän tähtäimen strategialla noita db:n etf:iä keräämään. Lähes kaikki ovat hyvin epälikvidejä ja niiden olemassaolosta esim. 20 vuoden päästä on paljon vaikeampi sanoa mitään verrattuna esim. jenkki-pörsissä noteerattuihin "suuriin" etf:iin. Tukholmassa likvidiys tullee olemaan vielä sitäkin huomattavasti alempi. Tuo "teoreettinen" 10% riski johtuu EU lainsäädännöstä.
Toinen juttu on tämä suurella äänellä huonosta nordnetin kommunikaatiosta ja "törkeästä" hinnoittelun muutoksesta mesoaminen. Loppukädessä suurin osa yksinkertaisesti nielee asian, kukin omalla tavallaan sen itselleen selittäen.
24.4.2010 klo 13.39.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Näiden ETF:ien elinkelpoisuus on erittäin hyvä huomio! Uusia tuotteita kehitetään sijoittajille nykyään hirmuisia määriä - mitkä kaikki näistä ovat hengissä enää muutaman kymmenen vuoden kuluttua? Tuskin kovinkaan moni.
Db:n x-trackereissä vielä kun on tuo johdannaispuoli, minkä vuoksi tuote ei ole yhtä yksinkertainen kuin perinteiset ETF:t on huoli aiheellinen.
Erilaisia sijoitustuotteita kuopataan vähin äänin jatkuvasti ja ne aiheuttavat sinänsä turhien verojen lankeamisen, joka olisi vältettävissä käyttämällä elinkelpoisia tuotteita.
ETF:ien osalta kehitystä tapahtuu kokoajan. Perinteiset ETF:t ovat siitä syystä myös olleet olemassa pisimpään. Deutche Bank kutsuu itse näitä synteettisiä ETF:iä nimellä ETF 2.0. Ovatko ne tulevaisuuden ETF:iä ja kuolevatko perinteiset hiljalleen pois? Oma arvaukseni on, että tuskin. Yksinkertaisuus on kaunista.
Totta lienee, että suurin osa Nordnetin asiakkaista nielee hammasta purren uuden hinnoittelun. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että muutos on huonompaan suuntaan. Mikäli asioihin ei reagoi ja nosta niistä meteliä on tulevaisuudessa aina helpompi kävellä asiakkaan ylitse. En siten näe tätä "mesoamista" turhana. Keskustelun herättäjiä tarvitaan.
24.4.2010 klo 14.28.00
Anonyymi kirjoittaa:
Luin tuon DB:n selvityksen SWAP-pohjaisuudesta ja alkaa tuntumaan siltä että taas kerran kyse on turhan monimutkaisesta kikkailuun perustuvasta instrumentista. Joten rehellisesti pitää vaan todeta, kiitos, mutta ei kiitos.
25.4.2010 klo 10.31.00
Anonyymi kirjoittaa:
Jos kerran nämä uudet ETF:t tulivat Tukholman pörssiin, miksen löydä niitä Nordnetin listoilta Ruotsin kohdalta vaan Saksan? Valitsen siis "Markkina" -> "Osakekurssit"-> Markkina: "Ruotsi" ja Lista: "Indeksiosuudet - ETF"?
27.4.2010 klo 14.17.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Sitä kannattaa kysyä Nordnetiltä. Itse poimin suoraan tikkerillä jo omaan salkkuuni Tukholmasta XMUS:ia eli MSCI USA TRN:ää. Ainakaan tuota kautta ei ollut ongelmia.
27.4.2010 klo 16.44.00
Anonyymi kirjoittaa:
Onko jo olemassa Afrikkaan sijoittavia ETF:iä? Afrikka on kovassa nosteessa muun muassa kiinalaisten osalta, jotka ovat sijoittaneet liiketoimintaansa mantereelle. Näkisin, että markkinatalous valtaa pian suuret luonnonvarat sekä ostovolyymin omaavan maan.. Mitä mieltä KTR on? Onko pian Afrikkaan sijoittavien ETF:ien oston aika?
29.4.2010 klo 12.17.00
Anonyymi kirjoittaa:
Ainakin tässä vaiheessa likviditeetti näyttää todella olemattomalta Tukholmassa. Täytyy kuitenkin yrittää paria saada ostettua. Eilen ei ollut mitään myytävää, nyt näyttäisi edes jonkinmoinen hintahaarukka olevan tarjolla.
29.4.2010 klo 13.51.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Kyllä Afrikkaan sijoittavia ETF:iä löytyy, tässä yksi lista. Se noissa on selvää, että riski on melkoinen. Jokaisen tulee lähestyä asiaa oman sijoitussuunnitelman mukaisesti. Täydentääkö Afrikka ETF portfoliota? Miten riskisyys, sopiiko se omalle riskinsietokyvylle? Minkälainen vaikutus sillä on omaa sijoitussuunnitelmaan? Omassa suunnitelmassani ei Afrikalla ole sijaa, joten näitä en osta omaan salkkuuni. Jonkun toisen salkkuun ne voivat istua kuin nenä päähän.
Kieltämättä likviditeetti on varsin heikko Tukholmassa. Ilahduttavasti db pitää kuitenkin spreadin ihan kohtuuden rajoissa. Sen mitä itse huomasin, niin välillä db:n pitämät laidat voivat kadota useiksi kymmeniksi minuuteiksi. Näin on käynyt ainakin seuraamani XMUS:n (USA ETF) kohdalla erityisesti NYSE:n aukeamisen tienoilla. Laidat ovat kyllä palautuneet aina hetken odottamisen jälkeen.
29.4.2010 klo 18.52.00
Arttu kirjoittaa:
Tervehdys
Mielenkiintoinen blogi!
Olen juuri tänä vuonna aloitellut pitkäaikaissäästämistä ja nyt on jo Seligsonin tuotteita hankittuna. Haluaisin mukaan kehittyville markkinoille ja nyt pähkäilen sopivaa ETF tuotetta minulle. Olen puntaroinut Vanguard vwo:n ja Db emergin markets trn välillä.
Mietityttää se että ainakin Ruotsissa tuon db:n vaihto on todella pientä, eikö se ole ongelma?
Db:n tuotteessa kiinnostava ominaisuus on tuo osinkojen uudelleen sijoittaminen, mutta nyt hieman arveluttaa tuohon swap touhuun mukaan lähteminen. Kommentteja, vinkkejä?
26.5.2010 klo 7.34.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Kummassakin tuotteessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Olen myös itse hankkinut db x-trackersiä Ruotsista ja vaihto on todella nihkeää. Eikä swap pohjaisuuskaan aiheuta hirmuisia riemun kiljahduksia vaikkakin sen avulla vastapainona saa juuri tuon osinkojen uudelleensijoituksen.
Ikävä kyllä minulla ei ole sen kirkkaampaa kristallipalloa kun muillakaan. Se tuleeko näistä asioista ongelmia tulevaisuudessa ei voi tietää. Vähälikvidisyys voi aiheuttaa ko. ETF:n poisvetämisen Ruotsista ja swap pohjaisuus pahimmassa tapauksessa 10%:n menetyksen ja samalla aiottua aikaisemman sijoituksen purkaantumisen + siinä sivussa veroseuraamukset.
Itse taidan taipua takaisin NYSE:ssä noteerattaviin perinteisiin ETF:iin joiden vaihto on myös vilkasta. Vaikkakin siitä joutuu kaupankäyntikuluina maksamaan muutaman euron enemmän.
26.5.2010 klo 7.47.00
Miksu kirjoittaa:
Kiitoksia erittäin mielenkiintoisesta blogista. Olen aloitteleva sijoittaja ja tarkoitukseni on hankkia mm. Vanguardin ETFiä Nordnetin kautta.
Ylhäällä olikin jo keskustelua tuosta valuuttakurssiriskistä ja haluaisin vielä varmistaa muutaman asian. Alla olevista esimerkeistä olen jättänyt kulut ym. pois esimerkkien yksinkertaistamiseksi.
Eli jos ostan esim. Vanguardin WVO ETF, joka noteerataan dollareissa, nyt 1000 €:lla. Kun vaihdan edellä mainitun summan dollareiksi niin saan about 1200$ tämän hetken kurssien mukaan, joilla ostan VWO:ta.
Jos oletetaan, että sijoituksen arvo on noussut muutaman vuoden kuluessa arvoon 1500$ ja haluan myydä sijoitukseni ja vaihtaa dollarit takaisin euroiksi. Tällä välin dollarin ja euron kurssi on muuttunut niin, että 1€ = 1.5$. Eli myynnin ja valuutanvaihdon jälkeen saan käteeni alussa sijoittamani 1000€. Onko tässä kysy valuuttakurssiriskistä vai menikö hajatelmassani jokin vikaan?
Toinen kysymys liittyy samantyyppiseen tilanteeseen. Oletetaan, että ostan samaa VWO ETF:ää puolen vuoden välein 1000€:lla. Oletetaan, että ko. ETF maksaa koko ensimmäisen vuoden ajan 10$. Ensimmäisen oston aikaan kurssi on 1€ = 1.5$ eli saan valuutanvaihdon jälkeen 1500$, joilla saan 150 VWO:ta. Seuraavalla kerralla kurssi onkin 1€=1.25$ eli saan tällä kertaa vain 125 VWO:ta euron heikkenemisen takia. Kolmannella kerralla kurssi onkin enää 1€=1$ eli nyt saan hankittua vain 100 ETF:ää tällä erää. Onko tässä nyt kyse valuuttakurssiriskistä?
Edellä mainitut esimerkit ovat aika kärjistettyjä, mutta edustivat niitä ajatuksia joita tämä keskustelu herätti minussa. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
5.6.2010 klo 21.52.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Hei Miksu ja tervetuloa blogiin :)
Kummassakaan esimerkissäsi ei ole kyse valuuttariskistä.
Voit ajatella asiaa helposti näin: jos VWO noteerattaisiin USA:n lisäksi myös euroalueella europohjaisesti niin saisit ostettua yhtä paljon sitä euroilla kuin dollareina.
Eli yksinkertaistettuna vaikka tuo ensimmäinen esimerkkisi (helpompi selittää sillä kun yksinkertaisempi). Jos VWO noteerattaisiin Euroopassa olisi sen kurssi aluksi vaikkapa 10 euroa. Vuoden kuluttua sen kurssi olisi myös 10 euroa.
Hyvä esimerkki ajatella tätä samaa "ongelmaa" on miettiä vaikkapa Nokian osaketta, joka noteerataan sekä USA:ssa, että Euroopassa. Sitä noteerataan jopa samanaikaisesti koska Euroopan pörssit ja USA:n ovat muutaman tunnin yhtäaikaa auki. Mikäli pörssien aukioloaikana EUR/USD muuttuu heijastuu se hintoihin siten, että vaikkapa euron heikentyessä Nokian dollarinoteerattu kurssi nousee. Kuitenkin saat edelleen yhtä paljon ostettua Nokian osakkeita euroilla, ostit sitten kummasta pörssistä tahansa.
Sama asia on kyseessä esimerkissäsi. Kummassakin tapauksessa.
5.6.2010 klo 22.01.00
Miksu kirjoittaa:
Kiitos selventävästä palautteesta.
Yksi asia jäi vaivaamaan tuosta palautteesta eli kirjoitit yllä:
"Mikäli pörssien aukioloaikana EUR/USD muuttuu heijastuu se hintoihin siten, että vaikkapa euron heikentyessä Nokian dollarinoteerattu kurssi nousee."
Eli jos euron arvo heikentyy verrattuna dollariin niin eikö Nokian dollarinoteeratun kurssin pitäisi laskea?
Eli tilanne aluksi: 1€ = 1.5$
Yhden Nokian osakkeen hinta 10€ ja vastaavasti 15$
Hetken kuluttua EUR/USD-kurssi olisikin 1€ = 1$, joten
yhden Nokian osakkeen hinta nyt 10€ ja vastaavasti 10$.
Eli jos edellisessä tilanteessa Nokian dollarikurssi nousisi niin silloinhan syntyisi hetkellinen arbitraasitilanne?
Tuliko tässä taas aloittelijan ajatusvirhe? ;-)
5.6.2010 klo 23.24.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Sori, oma vika. Eli tietenkin toisinpäin. Euron heikentyessä laskee dollarinoteeratun osakkeen hinta. Olet aivan oikeassa.
5.6.2010 klo 23.36.00
Anonyymi kirjoittaa:
tuo lista Deutche Bank tuo 26 x-trackersista on kyllä hieman outo...nuohan eivät ole sinne oikeasti tulleet etf:ät?
4.8.2010 klo 8.20.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Kuinka niin ei ole? Itselläni on tuosta listalta Tukholmasta ostettuna XMUS:ia eli db x-trackers MSCI USA TRN Index. Löydät näiden tuotteiden tickerit taulukon kohdasta "Exchange Code", jolla voit hakea niitä Tukholman pörssistä.
4.8.2010 klo 10.53.00
Anonyymi kirjoittaa:
juu tuo löytyy, mutta itse olen katsellut venäjää eli MSCI russia capped, eli XMRC. Sitä ei nordnetin kautta ole.
5.8.2010 klo 17.25.00
Kohti taloudellista riippumattomuutta kirjoittaa:
Nasdaq OMX:n mukaan tuota ETF:ää ei noteerata laisinkaan Tukholmassa. Olisiko tälle sitten koittanut jo kuolin isku? Saksasta löytyy edelleen, joten sieltä ostamaan.
5.8.2010 klo 17.35.00
Jätä kommentti